Den amerikanske historieforteller-guruen Donald Miller, insisterer på at hjemmesiden din må inneholde disse fem elementene for å konvertere besøkende til kunder.
1. Et klokkeklart budskap øverst på forsiden som forteller hva du tilbyr.
Et klokkeklart budskap øverst på forsiden som oppsummerer det du tilbyr. Det er dette du selger inn på den førte daten. Beskjeden må være kort og “pirrende” og handle om hvilket problem du løser for kunden, sier Donald Miller.
2. Tydelige CTA-er (Calls-to-action, eller på norsk: oppfordring til handling).
Miller mener du alltid må ha en trigger-knapp øverst til høyre i toppfeltet. Det har med måten blikket skanner en side på. Du bør også ha en knapp på midten og på andre steder hvor det er naturlig. Knappene bør være like og gjenkjennelige.
Noen eksempler på CTA-er:
- Ring nå
- Trykk her
- Last ned
- Bestill nå
- Legg til i handlekurv
3. Bilder som forsterker budskapet
Fornøyde mennesker fungerer nesten alltid, ifølge Miller, gjerne direkte eller indirekte linket til produktet eller tjenesten du tilbyr.
4. Ett overordnet budskap for alt du gjør
Leverer du flere typer produkter og/eller tjenester innenfor ulike forretningsområder, så ha alltid ett overordnet budskap som sammenfatter det du tilbyr. Så kan du senere bryte dette ned og tilpasse det til de ulike områdene.
5. Ikke sløs med ordene.
Folk leser ikke hjemmesider lenger, de skanner dem. Derfor bør du begrense tekstmengden. Jo færre ord, jo større sjanse for at de blir lest. Donald Miller foreslår et eksperiment hvor du fjerner halvparten av teksten på hjemmesiden din og ser om du fortsatt får sagt det du ønsker. Svaret er sannsynligvis, ja. Bilder og punktlister kan erstatte brødtekst.
Og her kommer min CTA: